Δικηγόροι. Επιλογή και πρόσληψη δικηγόρων με πάγια αντιμισθία στους φορείς του δημόσιου τομέα. Ποιος θεωρείται ως έμμισθος δικηγόρος και ποιος ως νομικός ή δικαστικός σύμβουλος. Η σχετική διάκριση δεν δικαιολογεί την εξαίρεση του διορισμού των νομικών συμβούλων ή των προϊσταμένων των δικαστικών υπηρεσιών από την αρχή της αξιοκρατίας. Αν οι σχετικές διατάξεις δεν καθορίζουν τη διαδικασία πρόσληψης, εφαρμόζεται το άρθρο 43 παρ. 2 του ν.4194/2013, που πληροί τα εχέγγυα της αξιοκρατίας, διαφάνειας και ισότητας. Οι αναφυόμενες διαφορές είναι ακυρωτικές και υπάγονται στην αρμοδιότητα του ΣτΕ.
Παραδεκτά παρεμβαίνουν υπέρ του κύρους των προσβαλλομένων πράξεων οι προσληφθέντες στις επίδικες θέσεις, εφόσον αντίγραφο του δικογράφου κοινοποιήθηκε στη δικηγόρο, που είχε υπογράψει την αίτηση ακύρωση και είχε ορισθεί ως αντίκλητος της αιτούσας. H σύσταση με την περ. 1 εδάφιο ε΄ του άρθρου 90 του ν. 4389/2016 οκτώ θέσεων νομικών συνεργατών με σχέση έμμισθης εντολής και μάλιστα με την πρόβλεψη στελέχωσής τους με υποψήφιους αυξημένων προσόντων (κατοχή μεταπτυχιακού διπλώματος και άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας), δεν αποσκοπεί στη δικαστική εκπροσώπηση και στον χειρισμό δικαστικών υποθέσεων της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η οποία αποτελεί αυτοτελή δημόσια υπηρεσία υπαγόμενη στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, αλλά αποκλειστικά και μόνο στην κάλυψη των αναγκών της μονάδας αυτής, στην οποία οργανικά ανήκουν οι ανωτέρω θέσεις εμμίσθων δικηγόρων και εφαρμοστέο είναι το άρθρο 43 παρ. 2 του ν.4194/2013. Κανονιστική αρμοδιότητα της Διοίκησης να καθορίσει αποκλειστικώς και μόνο συντελεστές βαρύτητας στα εκ του νόμου προσδιορισθέντα κριτήρια (κύρια και συνεκτιμώμενα) και όχι στη θέσπιση άλλων κριτηρίων με συντελεστή βαρύτητας. Στην επίμαχη προκήρυξη μη νομίμως ορίζονται και έτερα κριτήρια και τούτο καθιστά την όλη διαδικασία μη νόμιμη. Το κύρος της προκήρυξης επιτρεπτώς ελέγχεται παρεμπιπτόντως και αυτεπαγγέλτως, στο πλαίσιο του ελέγχου της προσβαλλόμενης ατομικής πράξης διορισμού. Δεκτή η αίτηση ακύρωσης.
Αριθμός 609/2025
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Γ΄
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 13 Ιουνίου 2024, με την εξής σύνθεση: Δημήτριος Μακρής, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος, που είχε κώλυμα, Αναστασία-Μαρία Παπαδημητρίου, Αικατερίνη Ρωξάνα, Σύμβουλοι, Σπυριδούλα Καρύδα, Ευάγγελος Αργυρός, Πάρεδροι. Γραμματέας η Στέλλα Μάναλη.
Για να δικάσει την από 6 Μαρτίου 2018 αίτηση:
της Σ.Κ. του Αναστασίου, κατοίκου … Αττικής (…), η οποία παρέστη με τη δικηγόρο Βασιλική Σκορδάκη (Α.Μ. 11217), που νομιμοποιήθηκε με τη συνυπογραφή του δικογράφου από την αιτούσα,
κατά του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, ο οποίος παρέστη με τον Λαυρέντιο Παππά, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που κατέθεσε δήλωση, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4509/2017, περί μη εμφανίσεώς του.
και κατά των παρεμβαινόντων: 1. Ι.Μ. του Αναστασίου, κατοίκου … (…), η οποία παρέστη αυτοπροσώπως ως δικηγόρος (Α.Μ. … Δ.Σ. Χαλκίδας), 2. Ε.Κ. του Νικολάου, κατοίκου … (…), η οποία παρέστη αυτοπροσώπως ως δικηγόρος (Α.Μ. …), και διόρισε στο ακροατήριο τον δικηγόρο Επαμεινώνδα Ατσαβέ (Α.Μ. 24718) με τον οποίο συμπαρίσταται, 3. Α.Σ. του Γερασίμου, κατοίκου … (…), η οποία δεν παρέστη, αλλά ο δικηγόρος που υπογράφει την παρέμβαση νομιμοποιήθηκε στην πρώτη επ’ ακροατηρίου συζήτηση, 4. α. Μ.Β. του Παρασκευά, κατοίκου … (…), η οποία κατέθεσε δήλωση, υπογεγραμμένη από την ίδια ως δικηγόρο (Α.Μ. …), σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4509/2017, περί μη εμφανίσεώς της, β. Ε.Λ. του Μιχαήλ, κατοίκου (…), η οποία κατέθεσε δήλωση, υπογεγραμμένη από την ίδια ως δικηγόρο (Α.Μ. …), σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4509/2017, περί μη εμφανίσεώς της, γ. Ν.Β. του Τηλέμαχου, κατοίκου … (…), ο οποίος κατέθεσε δήλωση, υπογεγραμμένη από τον ίδιο ως δικηγόρο (Α.Μ. … Δ.Σ. Θεσσαλονίκης), σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4509/2017, περί μη εμφανίσεώς του, 5. Σ.Μ. του Αντωνίου, κατοίκου … (…), η οποία παρέστη αυτοπροσώπως ως δικηγόρος (Α.Μ. …) και 6. Τ.Δ. του Αθανασίου, κατοίκου … (…), η οποία παρέστη με τον δικηγόρο Παναγιώτη Κατσαρό (Α.Μ. 17103), που τον διόρισε με πληρεξούσιο.
Με την αίτηση αυτή η αιτούσα επιδιώκει να ακυρωθούν: α. οι υπ’ αριθμ. …/2017 αποφάσεις – πρακτικά της Επιτροπής του άρθρου 43 παρ. 2 περ. β΄ του ν. 4194/2013, β. η υπ’ αριθμ. …/12.1.2018 απόφαση …, γ. η υπ’ αριθμ. …/22.12.2016 Προκήρυξη του … και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.
Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Συμβούλου Αικατερίνης Ρωξάνα.
Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε την πληρεξούσια της αιτούσας, η οποία ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, την 1η και την 5η των παρεμβαινουσών ως δικηγόρων, την 2η παρεμβαίνουσα ως δικηγόρο και τον πληρεξούσιό της καθώς και τον πληρεξούσιο της παρεμβαίνουσας που εμφανίσθηκε, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.
Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι
Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α
Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο ν Ν ό μ ο
1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αιτήσεως έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (1433054, 2722110-11, 2845945-6, 3129866/2018 ειδικά έντυπα παραβόλου).
2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, η οποία συζητείται μετά την έκδοση της 2106/2022 αναβλητικής αποφάσεως του Δικαστηρίου, ζητείται η ακύρωση α) της …/22.12.2016 Προκήρυξης του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) για την πλήρωση με επιλογή οκτώ (8) θέσεων δικηγόρων με σχέση έμμισθης εντολής στην ΕΓΔΙΧ, β) των …/2017 αποφάσεων – πρακτικών της Επιτροπής του άρθρου 43 παρ. 2 περ. β΄ του ν. 4194/2014, βάσει των οποίων κατατάχθηκαν οι υποψήφιοι για την πλήρωση των ως άνω θέσεων και γ) της …/12.1.2018 αποφάσεως του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με την οποία προσλήφθηκαν οι επιλεγέντες δικηγόροι, κατά παράλειψη της αιτούσας.
3. Επειδή, με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς παρεμβαίνουν υπέρ του κύρους της προσβαλλόμενης πράξης οι προσληφθέντες δικηγόροι και συγκεκριμένα: οι Α.Σ., Ι.Μ., Σ.Μ., Τ.Δ. και Ε.Κ., με ξεχωριστά δικόγραφα η κάθε μία, ενώ με κοινό δικόγραφο οι Μ.Β., Ε.Λ. και Ν.Β..
4. Επειδή, ως συμπροσβαλλομένη θεωρείται η …/1.3.2018 απόφαση του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Γ΄ …/5.3.2018), με την οποία προσλήφθηκαν οι επιλεγέντες στις εν λόγω οκτώ (8) προκηρυχθείσες θέσεις, κατά παράλειψη της αιτούσας. Η τελευταία απόφαση αποτελεί την μόνη παραδεκτώς προσβαλλόμενη πράξη, διότι με αυτήν ολοκληρώθηκε η σύνθετη διοικητική ενέργεια επιλογής δικηγόρου, σε αυτή δε ενσωματώθηκαν τα αναφερθέντα πρακτικά – αποφάσεις που έχασαν τον εκτελεστό τους χαρακτήρα και απαραδέκτως προσβάλλονται αυτοτελώς (ΣτΕ 1933/2021, 722/2020, 490/2019 κ.ά). Περαιτέρω, λόγω της ολοκληρώσεως της εν λόγω πληρώσεως των θέσεων, έχει εξαντληθεί το ρυθμιστικό περιεχόμενο της προσβαλλόμενης προκήρυξης, κανονιστικού χαρακτήρα (ΣτΕ 3179/2014 Ολομέλεια). Ως εκ τούτου, απαραδέκτως προσβάλλεται η εν λόγω προκήρυξη, της οποίας όμως η νομιμότητα ελέγχεται παρεμπιπτόντως (βλπ. την 11η σκέψη).
5. Επειδή, στο άρθρο 72 του ν. 4389/2016 (Α΄ 94) ορίστηκε ότι «Συνιστάται Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΚΥ.Σ.Δ.Ι.Χ.), το οποίο αποτελείται από τους Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών», στο άρθρο 73 παρ. 1 ότι: «Το Συμβούλιο ενεργεί στο πλαίσιο των αποφάσεων και κατευθύνσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και του Πρωθυπουργού και είναι αρμόδιο για: α) τη διαμόρφωση και δημοσιοποίηση της στρατηγικής και των πολιτικών σχετικά με την οργάνωση ενός ολοκληρωμένου μηχανισμού αποτελεσματικής διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, καθώς και την κατάρτιση και επικαιροποίηση ενός σχεδίου δράσης με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της ανωτέρω στρατηγικής»…, στο άρθρο 74 ότι: «1. Πρόεδρος του Συμβουλίου ορίζεται ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ο οποίος το συγκαλεί σε τακτά χρονικά διαστήματα, τουλάχιστον τέσσερις (4) φορές ετησίως, καθώς και όποτε κρίνεται αναγκαίο, συντονίζει το όργανο και εποπτεύει τις εργασίες του…», στο άρθρο 78 ότι: «Συνιστάται Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.), η οποία είναι αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, υπαγόμενη στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΚΥ.Σ.Δ.Ι.Χ.). Έδρα της ορίζεται η Αθήνα, δυνάμενη να μεταβληθεί με απόφαση του ΚΥ.Σ.Δ.Ι.Χ.» και στο άρθρο 90 (Προσωπικό της Κεντρικής Υπηρεσίας της Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) ότι: «Στην Κεντρική Υπηρεσία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους συνιστώνται εβδομήντα εννέα (79) θέσεις, οι οποίες κατανέμονται ως εξής: … ε) Οκτώ (8) θέσεις νομικών συνεργατών με σχέση έμμισθης εντολής. …4. Οι θέσεις των νομικών συνεργατών καλύπτονται με πρόσληψη δικηγόρων στο Εφετείο τουλάχιστον, κατόχων μεταπτυχιακού ή διδακτορικού διπλώματος της ημεδαπής ή ισότιμο της αλλοδαπής και άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας. Οι προσλήψεις των νομικών συνεργατών γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα περί Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α΄ 208)…». Κατ’ επίκληση της διατάξεως της παρ. 4 του άρθρου 78 του ν. 4389/2016 εκδόθηκε η 171/22.12.2016 προκήρυξη του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για την πλήρωση οκτώ (8) θέσεων νομικών συνεργατών (εμμίσθων δικηγόρων) με πάγια αντιμισθία στην εν λόγω υπηρεσία, με αντικείμενο απασχόλησης τη νομική υποστήριξη σε θέματα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους, οργάνωσης και λειτουργίας της κεντρικής υπηρεσίας και των Κέντρων Ενημέρωσης – Υποστήριξης Δανειοληπτών, τη συνεργασία με τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τους Διεθνείς Οργανισμούς και τους λοιπούς εθνικούς φορείς, τη σύνταξη σχεδίων νόμων, αποφάσεων και εγκυκλίων, γνωμοδοτήσεων, νομικών συμβουλών για εξειδικευμένα ζητήματα δανειοληπτών και την παροχή νομικής εν γένει υποστήριξης σε θέματα που θα τους ανατίθενται από τον αρμόδιο Προϊστάμενο του Τμήματος Νομικής Υποστήριξης και τον Ειδικό Γραμματέα.
6. Επειδή, η δικαστική υποστήριξη και εκπροσώπηση του Κράτους ανήκει στην αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 100 Α του Συντάγματος, όπως προστέθηκε με το από 6.4.2021 Ψήφισμα της Ζ΄ Αναθεωρητικής Βουλής των Ελλήνων, αποτελεί νομικό παραστάτη του Ελληνικού Κράτους, τα δε μέλη του κύριου προσωπικού του χαρακτηρίζονται απευθείας από το Σύνταγμα ως λειτουργοί (βλ. ΣτΕ 434/2019 Ολομ., 197/2020). Κατόπιν των ανωτέρω, η σύσταση με την περ. 1 εδάφιο ε΄ του άρθρου 90 του ν. 4389/2016 οκτώ θέσεων νομικών συνεργατών με σχέση έμμισθης εντολής και μάλιστα με την πρόβλεψη στελέχωσής τους με υποψήφιους αυξημένων προσόντων (κατοχή μεταπτυχιακού διπλώματος και άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας), δεν αποσκοπεί στη δικαστική εκπροσώπηση και στον χειρισμό δικαστικών υποθέσεων της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η οποία αποτελεί αυτοτελή δημόσια υπηρεσία υπαγόμενη στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, αλλά αποκλειστικά και μόνο στην κάλυψη των αναγκών της μονάδας αυτής, στην οποία οργανικά ανήκουν οι ανωτέρω θέσεις εμμίσθων δικηγόρων. Με τα δεδομένα αυτά, οι θέσεις αυτές αποτελούν, λαμβανομένου υπ’ όψιν και του αντικειμένου του εν λόγω Συμβουλίου επί της δημόσιας πολιτικής διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, θέσεις νομικών συμβούλων. Εφόσον, δε, με την ως άνω διάταξη ρητώς ορίστηκε ότι οι προσλήψεις του εν λόγω προσωπικού γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Δικηγόρων, νομίμως προβλέφθηκε με την προεκτεθείσα προκήρυξη η πλήρωση των ένδικων θέσεων «σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 43 του νόμου 4194/2013 (Κώδικα Δικηγόρων)». Από την αμφισβήτηση πράξεων που εκδίδονται κατά τη διαδικασία πλήρωσης των εν λόγω θέσεων νομικών συμβούλων γεννώνται ακυρωτικές διαφορές υπαγόμενες στην ακυρωτική αρμοδιότητα του Συμβουλίου της Επικρατείας και συγκεκριμένα του Γ΄ Τμήματος αυτού (βλ. άρθρο 1 παρ. 3 περ. στ´ της 8/2019 αποφάσεως της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας «Αρμοδιότητες Τμημάτων του Συμβουλίου της Επικρατείας» (Β´ 2933).
7. Επειδή, στο άρθρο 43 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α΄ 208), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο της προκήρυξης των ένδικων θέσεων, μετά την τροποποίησή του με την παρ. 7 του άρθρου 60 του ν. 4370/2016 (Α΄ 37), ορίζεται ότι: «1. … 2. Η πρόσληψη δικηγόρων στους φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά με νόμο, γίνεται με επιλογή ύστερα από προκήρυξη, με βάση όσα παρακάτω ορίζονται … Ειδικότερα για τους έμμισθους δικηγόρους: α) Η προκήρυξη πρέπει να περιέχει το αντικείμενο της απασχόλησης του δικηγόρου, τις τυχόν ειδικές ανάγκες του νομικού προσώπου, την έδρα και τους όρους αμοιβής και υπηρεσιακής εξέλιξης του δικηγόρου και απευθύνεται προς τα μέλη των δικηγορικών συλλόγων… β) Η επιλογή γίνεται από πενταμελή επιτροπή … γ) Η προκήρυξη για την πρόσληψη δικηγόρου κοινοποιείται με επιμέλεια του ενδιαφερόμενου νομικού προσώπου στον Πρόεδρο της Επιτροπής και στον Πρόεδρο του οικείου Δικηγορικού Συλλόγου. Το ενδιαφερόμενο νομικό πρόσωπο επιμελείται την τοιχοκόλληση της προκήρυξης στο κατάστημα του πρωτοδικείου και στα γραφεία των Δικηγορικών Συλλόγων αντίστοιχα. Επίσης, η προκήρυξη δημοσιεύεται με πρόσκληση για την υποβολή υποψηφιοτήτων σε μία τουλάχιστον εφημερίδα, που εκδίδεται στην έδρα του οικείου Δικηγορικού Συλλόγου, κατά προτίμηση ημερήσια… δ) Οι υποψήφιοι υποβάλλουν στον ενδιαφερόμενο φορέα, μέσα στην προθεσμία που ορίζει η προκήρυξη, αίτηση συνοδευόμενη από: […] ε) … στ) Με την αίτησή τους οι υποψήφιοι υποβάλλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την απόδειξη των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων τους. ζ) … η) Για την επιλογή και πρόσληψη λαμβάνονται υπόψη η προσωπικότητα του υποψηφίου, η επιστημονική του κατάρτιση, η εξειδίκευσή του στο αντικείμενο της απασχόλησης, η επαγγελματική του πείρα, επάρκεια, η γνώση ξένων γλωσσών και συνεκτιμάται η οικογενειακή του κατάσταση και η πρόβλεψη της εξέλιξής του. Κρίσιμος χρόνος για τον έλεγχο της συνδρομής των πιο πάνω τυπικών προσόντων είναι ο χρόνος λήξης της προθεσμίας για την υποβολή των αιτήσεων. Στην προκήρυξη προβλέπεται συντελεστής βαρύτητας στα κριτήρια, ανάλογα με τις ανάγκες του φορέα. θ) … ι) …».
8. Επειδή, από τις προεκτεθείσες διατάξεις του Κώδικα Δικηγόρων προβλέπεται η διαδικασία επιλογής των εμμίσθων δικηγόρων για την πρόσληψή τους στους φορείς του δημοσίου τομέα. Η επιλογή γίνεται από πενταμελή επιτροπή, ύστερα από προκήρυξη, βάσει προβλεπομένων στον νόμο κριτηρίων αξιολόγησης των υποψηφίων (προσωπικότητα, επιστημονική κατάρτιση, εξειδίκευση στο αντικείμενο της απασχόλησης, επαγγελματική πείρα, επάρκεια, και γνώση ξένων γλωσσών). Ειδικότερα, η Επιτροπή κρίνει πρώτα πόσοι εκ των υποψηφίων έχουν τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα και, στη συνέχεια, τους καλεί σε προφορική συνέντευξη. Μετά το πέρας των συνεντεύξεων, η Επιτροπή κατατάσσει τους υποψηφίους κατά αξιολογική σειρά, βάσει των προβλεπόμενων από τον νόμο κριτηρίων, μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός των προκηρυχθεισών θέσεων. Ειδικότερα, στο πρακτικό της Επιτροπής πρέπει να εκτίθενται τα ως άνω κριτήρια του νόμου και τα πραγματικά δεδομένα τα αναφερόμενα στους προτεινόμενους προς πλήρωση των θέσεων, τα οποία οδήγησαν, κατά συνεκτίμηση της σπουδαιότητάς τους, στην κρίση περί επιλογής του πλέον κατάλληλου για την κατάληψη της προκηρυχθείσας θέσης, συνεκτιμωμένης, επικουρικά προς τα κύρια κατά νόμο κριτήρια επιλογής, της οικογενειακής κατάστασης και της πρόβλεψης εξέλιξής τους (βλ. ΣτΕ 398/2023, 21/2023, 299/2021 κ.ά.).
9. Επειδή, εν προκειμένω, στην αναφερθείσα στην 5η σκέψη προκήρυξη -σε σχέση με τα προσόντα των υποψηφίων και τη διαδικασία επιλογής- ορίστηκαν τα ακόλουθα: «Α. Υποχρεωτικά Προσόντα Υποψηφίων. Οι υποψήφιοι για τις θέσεις των Νομικών Συνεργατών πρέπει: 1… 2. Να είναι δικηγόροι παρ’ Εφέταις ή παρ. Αρείω Πάγω κατά το χρόνο δημοσίευσης της παρούσας πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος… 4… 5… 6. Να διαθέτουν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. 7. Να διαθέτουν άριστη γνώση της Αγγλικής γλώσσας … 8. Να διαθέτουν καλή γνώση χειρισμού Η/Υ σε εφαρμογές γραφείου. 9. Να διαθέτουν γνώση και εμπειρία στο χειρισμό θεμάτων ρύθμισης οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών και νομικών προσώπων… Β. Επιθυμητά Προσόντα Υποψηφίων. Για την αξιολόγηση των υποψηφίων θα συνεκτιμηθούν ιδίως τα κάτωθι προσόντα: 1. Μεταπτυχιακός τίτλος ή διδακτορικός τίτλος σπουδών στα συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα του τραπεζικού, εμπορικού (πτωχευτικού, κεφαλαιαγοράς κ.λπ.) ή στα οικονομικά. 2. Συγγραφή δημοσιευμένων άρθρων/μελετών/συγγραμμάτων στο γνωστικό αντικείμενο του τραπεζικού (αναδιάρθρωσης χρεών κλπ), εμπορικού (πτωχευτικού, κεφαλαιαγοράς κ.λπ.). 3. Καλή γνώση επιπλέον διαδεδομένων ευρωπαϊκών γλωσσών (πέραν της αγγλικής). 4. Επιπλέον μεταπτυχιακοί τίτλοι στα ανωτέρω γνωστικά αντικείμενα. 5. Ενασχόληση με ζητήματα πτωχευτικού δικαίου, συμπεριλαμβανομένης της ενασχόλησης ως σύνδικος πτώχευσης. 6. Ενασχόληση και εν γένει επαγγελματική εμπειρία στον τραπεζικό τομέα ή/ και φορείς (ΝΠΙΔ) με συναφές αντικείμενο (π.χ. ΤΤΕ, ΤΧΣ) σε θέματα που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της ΕΓΔΙΧ. 7. Συμμετοχή σε νομοπαρασκευαστική διαδικασία για θέματα τραπεζικού (αναδιάρθρωση χρεών κλπ) και εμπορικού (πτωχευτικού, κεφαλαιαγοράς κ.λπ.) δικαίου. 8. Συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, δημόσιες υπηρεσίες ή/και ανεξάρτητες αρχές για θέματα συναφή με τις αρμοδιότητες της ΕΓΔΙΧ. 9. Κατοχή αναγνωρισμένου μεταπτυχιακού τίτλου διοίκησης επιχειρήσεων (ΜΒΑ) επιπέδου Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή/και εμπειρία σε θέση ευθύνης όπου διοικεί άλλους νομικούς συνεργάτες, ως αποδεικτικό στοιχείο των προοπτικών εξέλιξης των υποψηφίων. 10. Κατοχή ιδιότητας Διαπιστευμένου Διαμεσολαβητή. Γ. Διαδικασία επιλογής. Για την αξιολόγηση, επιλογή και πρόσληψη των υποψηφίων λαμβάνονται υπόψη ως κριτήρια: η επιστημονική κατάρτιση των υποψηφίων, η εξειδίκευσή τους στο αντικείμενο της απασχόλησης στα θέματα της ΕΓΔΙΧ, η επαγγελματική τους πείρα και επάρκεια σε σχέση με τις αρμοδιότητες της ΕΓΔΙΧ, η γνώση ξένων γλωσσών, καθώς και η πρόβλεψη εξέλιξης, η προσωπικότητά τους και συνεκτιμάται η οικογενειακή τους κατάσταση… Η Επιτροπή θα εξετάσει τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των υποψηφίων και θα καλέσει σε δομημένη συνέντευξη τους επιλεγέντες υποψηφίους, σύμφωνα με την κατωτέρω διαδικασία: 1. Α΄ Στάδιο: έλεγχος απαιτούμενων κριτηρίων αποδοχής. Η Επιτροπή αρχικά ελέγχει την τήρηση των απαιτούμενων υποχρεωτικών κριτηρίων όπως αναφέρονται ανωτέρω στα σημεία Α.1. έως Α.9. … Εφόσον οι υποψήφιοι δεν πληρούν τα κριτήρια αυτά, τότε απορρίπτονται από τη διαδικασία και η Επιτροπή συντάσσει κατάλογο των υποψηφίων που απορρίπτονται καθώς και το λόγο της απόρριψης… B΄ Στάδιο: μοριοδότηση τυπικών προσόντων υποψηφίων. Με βάση τα στοιχεία του βιογραφικού σημειώματος, όπως αυτά αποδεικνύονται από τα προσκομιζόμενα έγγραφα, η Επιτροπή βαθμολογεί τους υποψηφίου ως προς τα επιμέρους στοιχεία των γνώσεων και της επαγγελματικής τους εμπειρίας, σύμφωνα με το Παράρτημα 1 του παρόντος (Κριτήρια 1-4). Στη συνέχεια, η βαθμολογία των επιμέρους κριτηρίων αθροίζεται και πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή βαρύτητας που ισχύει για κάθε κατηγορία κριτηρίων, που μνημονεύεται στο Παράρτημα 1 και προκύπτει η βαθμολογία του κάθε υποψηφίου. Με βάση τη βαθμολογία αυτή, συντάσσεται πίνακας κατάταξης των υποψηφίων, που κοινοποιείται σε αυτούς μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, οι οποίοι έχουν δικαίωμα ένστασης κατά του εν λόγω πίνακα, εντός αποκλειστικής προθεσμίας επτά (7) ημερολογιακών ημερών. Τις ενστάσεις αξιολογεί η Επιτροπή και με αιτιολογημένη γνώμη κάνει δεκτές ή τις απορρίπτει και εντός επτά (7) ημερολογιακών ημερών συντάσσει τον οριστικό πίνακα κατάταξης υποψηφίων, τον οποίο επίσης αποστέλλει στους συμμετέχοντες μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. 3. Γ΄ Στάδιο: συνέντευξη υποψηφίων. Στη συνέχεια, από τον οριστικό πίνακα κατάταξης των υποψηφίων, η Επιτροπή καλεί σε δομημένη συνέντευξη τετραπλάσιο αριθμό υποψηφίων από τις προκηρυσσόμενες με το παρόν θέσεις (ήτοι 32 συνολικά), καθώς και όσους τυχόν επιπλέον υποψηφίους ισοβαθμούν με τον/την τελευταίο/-α για συνέντευξη υποψήφιο/-α του οριστικού πίνακα κατάταξης. Στη συνέντευξη η Επιτροπή αξιολογεί το κριτήριο 5 του Παραρτήματος 1 και βαθμολογεί ανάλογα». Περαιτέρω, στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1 της Προκήρυξης «ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ» ορίζεται 1) ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ. ΚΡΙΤΗΡΙΑ. Κατοχή διδακτορικού (η κρίση για τη συνάφεια ανήκει στην Επιτροπή). … Κατοχή μεταπτυχιακού (η κρίση για τη συνάφεια ανήκει στην Επιτροπή) Κατοχή μεταπτυχιακού καθόλου σχετικού με το αντικείμενο της θέσης (0 μόρια). Κατοχή μεταπτυχιακού σχετικά συναφούς με το αντικείμενο της θέσης (5 μόρια). Κατοχή μεταπτυχιακού σε κάποιο από τα γνωστικά πεδία του τραπεζικού δικαίου ή και του εμπορικού δικαίου ή και δικαίου κεφαλαιαγοράς ή και στα οικονομικά. Συγγραφή δημοσιευμένων μελετών ή συγγραμμάτων συναφών (συμπεριλαμβάνονται και δημοσιευμένες εργασίες και μελέτες στο πλαίσιο του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών ή λήψης διδακτορικού διπλώματος). Καμία δημοσιευμένη μελέτη, σύγγραμμα ή μη συναφής με το αντικείμενο της θέσης (0 μόρια). Δημοσιευμένη μελέτη, εργασία ή σύγγραμμα στους τομείς δικαίου που άπονται των αρμοδιοτήτων της ΕΓΔΙΧ (τραπεζικού αναδιάρθρωσης χρεών κλπ) εμπορικού (πτωχευτικού κεφαλαιαγοράς κλπ) (5 μόρια)… Επιπλέον μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών (η κρίση για τη συνάφεια ανήκει στην Επιτροπή). Κατοχή μεταπτυχιακού καθόλου σχετικού με το αντικείμενο της θέσης (0 μόρια). Κατοχή μεταπτυχιακού σχετικά συναφούς με το αντικείμενο της θέσης (5 μόρια). Κατοχή μεταπτυχιακού σε κάποιο από τα γνωστικά πεδία του τραπεζικού δικαίου ή και του εμπορικού δικαίου ή και δικαίου κεφαλαιαγοράς ή και στα οικονομικά. …Σημείωση: η βαθμολογία είναι η ρητώς αναφερόμενη στον πίνακα ανωτέρω ανάλογα με τα αποδεικνυόμενα στοιχεία και δεν προβλέπονται διαβαθμίσεις αυτής (π.χ. 3 μόρια). Συντελεστής βαρύτητας για το άθροισμα των επιμέρους κριτηρίων της κατηγορίας Επιστημονική Κατάρτιση 35%. 2) ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΡΚΕΙΑ: Έτη προϋπηρεσίας (από διορισμό δηλ. μετά την ολοκλήρωση της άσκησης). Ο υπολογισμός των ετών θα είναι ημερολογιακός. 0-60 μήνες (έως 5 έτη): 0 μόρια. 61-120 μήνες (6-10 έτη): 5 μόρια. > 121 μήνες (περισσότερα από 10 έτη): 10 μόρια. Εργασία σε διεθνείς (μη κερδοσκοπικούς) οργανισμούς (π.χ. Ε.Ε., Ο.Η.Ε.). 0-12 μήνες (λιγότερο από 1 έτος): 0 μόρια). 13-24 μήνες (1-2 έτη): 5 μόρια). > 25 μήνες (περισσότερα από 2 έτη): 10 μόρια. Συνεργασία με δημόσιους οργανισμούς, ανεξάρτητες αρχές για συναφή με τις αρμοδιότητες της ΕΓΔΙΧ θέματα (με οποιαδήποτε άμεση με το φορέα εργασιακή σχέση, η οποία να αποδεικνύεται από έγγραφα). 0-12 μήνες (λιγότερο από 1 έτος): 0 μόρια. 13- 48 μήνες (1-4 έτη): 5μόρια. > 49 μήνες (περισσότερα από 4 έτη): 10 μόρια. Συνεργασία με τράπεζες ή και φορείς (ΝΠΙΔ) με συναφές αντικείμενο (π.χ. ΤΤΕ ΤΧΣ) για συναφή με τις αρμοδιότητες της ΕΓΔΙΧ θέματα (με οποιαδήποτε άμεση με το φορέα εργασιακή σχέση ή όποια αποδεικνύεται από έγγραφα). 0-12 μήνες (λιγότερο από 1 έτος): 0 μόρια, 13-48 μήνες (1-4 έτη): 5 μόρια. > 49 μήνες (περισσότερα από 4 έτη):10 μόρια. Ενασχόληση με ζητήματα πτωχευτικού δικαίου συμπεριλαμβανομένης της ενασχόλησης ως σύνδικος πτώχευσης (αποδεικνύεται από δικόγραφα ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο). Καμία αποδεικνυόμενη από έγγραφα ενασχόληση με τους εν λόγω τομείς δικαίου: 0 μόρια… Αποδεικνυόμενη από έγγραφα ενασχόληση με τους εν λόγω τομείς δικαίου: 10 μόρια. Συμμετοχή σε νομοπαρασκευαστική διαδικασία ως μέλος σε Επιτροπή ή ομάδα εργασίας (αποδεικνύεται από οποιοδήποτε έγγραφο) για θέματα τραπεζικού (αναδιάρθρωση χρεών κλπ) και εμπορικού (πτωχευτικού, κεφαλαιαγοράς κλπ) δικαίου. Καμία αποδεικνυόμενη από έγγραφα συμμετοχή: 0 μόρια. Αποδεικνυόμενη από έγγραφα συμμετοχή: 5 μόρια … Πιστοποίηση ως διαμεσολαβητής (Ν. 3898/2010). Δεν έχει λάβει πιστοποίηση ως διαμεσολαβητής: 0 μόρια. Έχει λάβει πιστοποίηση ως διαμεσολαβητής: 5 μόρια. Η ανωτέρω συναφής εμπειρία αφορά σε ενασχόληση κατά κύριο αντικείμενο με συγκεκριμένο κλάδο δικαίου που είναι συναφής με τη θέση που ζητεί η προκήρυξη και αποδεικνύεται με σχετικά έγγραφα (όπως π.χ. αποδείξεις παροχής συναφών υπηρεσιών σε νομικό πρόσωπο με τη μορφή έμμισθης σχέσης εντολής ή άλλης ή αποδεδειγμένη εμπειρία σε νομικές υπηρεσίες συμβουλευτικού ή γνωμοδοτικού χαρακτήρα). Σημείωση: η βαθμολογία είναι η ρητώς αναφερόμενη στον πίνακα ανωτέρω ανάλογα με τα αποδεικνυόμενα στοιχεία και δεν προβλέπονται διαβαθμίσεις αυτής (π.χ. 3 μόρια). Συντελεστής Βαρύτητας για το άθροισμα των επιμέρους κριτηρίων της κατηγορίας Επαγγελματική Εξειδίκευση, Πείρα και Επάρκεια: 50%. 3) ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ. Προοπτικές εξέλιξης (κατοχή μεταπτυχιακού στη διοίκηση επιχειρήσεων – ΜΒΑ ή και ανάληψη ευθύνης ή και διοίκησης προσωπικού ή και ομάδων εργασίας). Δεν αποδεικνύει προοπτικές εξέλιξης: 0 μόρια… Επιδεικνύει προοπτικές εξέλιξης: 10 μόρια. Το κριτήριο προοπτικές εξέλιξης συνίσταται στην ικανότητα του υποψηφίου να διοικήσει προσωπικό ή ομάδες εργασίας και αποδεικνύεται από έγγραφα ή βεβαιώσεις από τα οποία να προκύπτει ότι ο υποψήφιος κατέχει αναγνωρισμένο μεταπτυχιακό τίτλο επιπέδου Α.Ε.Ι. στη διοίκηση επιχειρήσεων (ΜΒΑ) ή και κατέχει ή κατείχε κατά το παρελθόν θέση ευθύνης ή έχει τεθεί επικεφαλής ομάδας εργασίας. Συντελεστής Βαρύτητας για το κριτήριο Προοπτικές Εξέλιξης: 5%. 4) ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ. Με ένα εξαρτώμενο μέλος: 10 μόρια, Με δύο εξαρτώμενα μέλη: 20 μόρια. Με τρία εξαρτώμενα μέλη: 40 μόρια. Με τέσσερα εξαρτώμενα μέλη: 60 μόρια. Συντελεστής βαρύτητας για το κριτήριο της κατηγορίας κοινωνικά κριτήρια: 5%. 5) ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ. ΚΡΙΤΉΡΙΑ. Εργασιακή ηθική (οργανωτικότητα, υπευθυνότητα, αυτοπειθαρχία, επιμέλεια κλπ). Συναισθηματική σταθερότητα (ανταπόκριση σε συνθήκες πίεσης, υπομονή κλπ). Εξωστρέφεια (επικοινωνία, αυτοπεποίθηση κλπ). Προσαρμοστικότητα (αντιμετώπιση νέων προκλήσεων, ευελιξία, διαλλακτικότητα, προσανατολισμός για την εξεύρεση λύσεων κλπ). Δυνατότητα συνεργασίας στον εργασιακό χώρο (πνεύμα συλλογικότητας, διαχείριση συγκρούσεων κλπ)». Προβλέπεται ότι λαμβάνουν μηδέν (0) μόρια οι υποψήφιοι που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της θέσης και δέκα (10) μόρια οι υποψήφιοι που πληρούν τις απαιτήσεις της θέσης. Ορίζεται επίσης ότι οι απαιτήσεις της θέσης τίθενται από την ΕΓΔΙΧ και η κρίση για το πόσο οι υποψήφιοι ανταποκρίνονται στις εν λόγω απαιτήσεις ανήκει στην Επιτροπή. Τέλος, ορίστηκε Συντελεστής Βαρύτητας 5% για το κριτήριο αυτό.
10. Επειδή, αιτήσεις συμμετοχής στην ένδικη διαδικασία επιλογής υπέβαλαν, μεταξύ άλλων, η αιτούσα και οι οκτώ επιλεγέντες και ήδη παρεμβαίνοντες δικηγόροι. Ακολούθως, με το Πρακτικό 1/8.3.2017 της Επιτροπής επιλογής αποφασίστηκε η απόρριψη των υποψηφίων που δεν πληρούσαν τα απαιτούμενα υποχρεωτικά προσόντα συμμετοχής και με το Πρακτικό 2/20.3.2017 αποφασίστηκε η συνάφεια των κατατιθέμενων μεταπτυχιακών τίτλων, η αποδοχή ως προς τη μοριοδότηση με μέγιστη βαθμολογία τα 5 μόρια της συγγραφής συναφών δημοσιευμένων μελετών, εργασιών και συγγραμμάτων που είναι δημοσιευμένες μόνο σε νομικά περιοδικά και τη βαθμολόγηση με 10 μόρια στο κριτήριο της ενασχόλησης με ζητήματα πτωχευτικού δικαίου και στο κριτήριο της συμμετοχής σε νομοπαρασκευαστική επιτροπή, εφόσον αποδεικνύεται από οποιοδήποτε προσκομισθέν έγγραφο. Με το Πρακτικό 3/11.4.2017 εξετάστηκαν οι ενστάσεις των αποκλειομένων με το Πρακτικό 1/2017 και καταρτίστηκε ο οριστικός πίνακας κατάταξης των προκρινομένων υποψηφίων, ενώ με τα Πρακτικά 4/31.5.2017 και 5/8.9.2017 εξετάστηκαν οι ενστάσεις κατά του πίνακα αυτού, μεταξύ των οποίων οι ενστάσεις της αιτούσας (με αριθμ. πρωτ. …/12.5.2017) και των επιλεγεισών Τ.Δ. (με αριθμ. πρωτ. …/9.5.2017), Α.Σ. (με αριθμ. πρωτ. …/11.5.2017), Σ.Μ. (με αριθμ. πρωτ. …/12.5.2017) και Ι.Μ. (με αριθμ. πρωτ. …/ 16.5.2017). Εν συνεχεία, όπως προκύπτει από το Πρακτικό 6/15.11.2017, διενεργήθηκαν δομημένες ατομικές συνεντεύξεις των υποψηφίων και αποφασίστηκε η σύνταξη του οριστικού πίνακα κατάταξης και η πρόσληψη των οκτώ (8) πρώτων υποψηφίων του πίνακα και ήδη παρεμβαινόντων, ήτοι 1) της Α.Σ., με συνολική βαθμολογία 26,5 μόρια, 2) της Ι.Μ., με συνολική βαθμολογία 26,25, 3) της Σ.Μ., με συνολική βαθμολογία 24,75, 4) της Μ.Β., με συνολική βαθμολογία 23,75, 5) του Ν.Β., με συνολική βαθμολογία 22,5, 6) της Ε.Λ., με συνολική βαθμολογία 22,5, 7) της Τ.Δ., με συνολική βαθμολογία 22,25 και 8) της Α.Κ., με συνολική βαθμολογία 22,25. Η αιτούσα βαθμολογήθηκε συνολικά με 22 μόρια ισοψηφώντας με την συνυποψήφιά της Ε.Α.. Κατόπιν τούτων, με την …/12.1.2018 προσβαλλόμενη απόφαση του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, έγινε αποδεκτό το 6/15.11.2017 Πρακτικό της Επιτροπής Αξιολόγησης και αποφασίστηκε η πρόσληψη των οκτώ επιλεγέντων δικηγόρων. Τέλος, με την συμπροσβαλλόμενη …/1.3.2018 απόφαση του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους προσλήφθηκαν οι οκτώ επιλεγέντες δικηγόροι, κατά παράλειψη της αιτούσας.
11. Επειδή, με τη διάταξη του άρθρου 43 του Κώδικα Δικηγόρων ορίζονται κατά τρόπο συγκεκριμένο και περιοριστικό τα κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων (προσωπικότητα του υποψηφίου, επιστημονική κατάρτιση, εξειδίκευση στο αντικείμενο της απασχόλησης, επαγγελματική πείρα, επάρκεια και γνώση ξένων γλωσσών, συνεκτιμώμενης της οικογενειακής κατάστασης και της πρόβλεψης εξέλιξης) για την πλήρωση έμμισθης θέσης δικηγόρου σε φορείς του δημόσιου τομέα. Περαιτέρω, με την ως άνω διάταξη χορηγείται – το πρώτον σε σχέση με τις προγενέστερες ρυθμίσεις του άρθρου 11 του ν. 1649/1986 (Α΄ 149)- εξουσιοδότηση στον φορέα πρόσληψης να καθορίσει με την οικεία προκήρυξη – εκτός από το αντικείμενο της απασχόλησης του δικηγόρου, τις τυχόν ειδικές ανάγκες του φορέα, την έδρα και τους όρους αμοιβής και υπηρεσιακής εξέλιξης του δικηγόρου – τους συντελεστές βαρύτητας για καθένα από τα ως άνω προβλεπόμενα στον νόμο κριτήρια ανάλογα με τις ανάγκες του, προκειμένου με τη μοριοδότηση τούτων να επιτευχθεί, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, η συγκριτική ουσιαστική αξιολόγηση των υποψηφίων. Επομένως, σύμφωνα με την εν λόγω εξουσιοδοτική διάταξη, η κανονιστική αρμοδιότητα της Διοίκησης συνίσταται στην ρύθμιση των αναφερθέντων θεμάτων, μεταξύ των οποίων είναι ο καθορισμός αποκλειστικώς και μόνο συντελεστών βαρύτητας στα εκ του νόμου προσδιορισθέντα κριτήρια (κύρια και συνεκτιμώμενα) και όχι η θέσπιση, πέραν αυτών, άλλων κριτηρίων με συντελεστή βαρύτητας (ΣτΕ 947/2024). Στην προκείμενη περίπτωση, στην επίμαχη προκήρυξη παρατίθενται μεν τα ως άνω οριζόμενα στο άρθρο 43 του Κώδικα Δικηγόρων κριτήρια, περαιτέρω, όμως, πέραν του επιτρεπομένου, σύμφωνα με την παρασχεθείσα νομοθετική εξουσιοδότηση, καθορισμού των συντελεστών βαρύτητας τούτων, ορίζονται σε αυτήν και έτεροι υποσυντελεστές βαρύτητας, ήτοι στο κριτήριο της επιστημονικής κατάρτισης με συντελεστή 35% ορίζονται από την προκήρυξη ως υποσυντελεστές, με διαβάθμιση 0, 5 και 10 ανάλογα με τη συνάφεια προς τα καθήκοντα των θέσεων, η κατοχή διδακτορικού διπλώματος, η κατοχή δεύτερου μεταπτυχιακού, η συγγραφή δημοσιευμένων μελετών ή συγγραμμάτων, ο επιπλέον μεταπτυχιακός τίτλος, στο δε κριτήριο της επαγγελματικής εξειδίκευσης, εμπειρίας και επάρκειας με συντελεστή 50% ορίζονται ως υποσυντελεστές, με διαβάθμιση ανάλογα με τη χρονική διάρκεια 0, 5 και 10, ο χρόνος εργασίας μετά την ολοκλήρωση της άσκησης, η εργασία σε διεθνείς οργανισμούς, η συνεργασία με δημόσιους οργανισμούς/ανεξάρτητες αρχές, η συνεργασία με τράπεζες κλπ, η ενασχόληση με ζητήματα πτωχευτικού δικαίου, η συμμετοχή σε νομοπαρασκευαστική διαδικασία, σε Επιτροπή ή σε ομάδα εργασίας και η πιστοποίηση ως διαμεσολαβητή. Κατόπιν τούτου η επίμαχη προκήρυξη, κατά το προαναφερθέν μέρος της, έχει τεθεί καθ’ υπέρβαση της ως άνω εξουσιοδοτικής διατάξεως του Κώδικα Δικηγόρων. Η πλημμέλεια δε αυτή, λόγω της φύσης της καθιστά την όλη διαδικασία μη νόμιμη, διότι επηρεάζει το συνολικό σύστημα μοριοδότησης και, κατ’ ακολουθίαν, την επίδικη βαθμολόγηση των υποψηφίων, δεδομένου ότι η μη νόμιμη θέσπιση υποσυντελεστών βαρύτητας μοριοδοτούμενων με την προεκτεθείσα διαβάθμιση και μάλιστα σε κριτήρια του νόμου που έχουν αυξημένη βαρύτητα (συνολικά 85%) καθιστά άδηλο το αποτέλεσμα της βαθμολογίας των υποψηφίων για την κατάληψη των επίδικων θέσεων στην περίπτωση που η Επιτροπή Αξιολόγησης λάμβανε υπόψη μόνο τα προβλεπόμενα στον νόμο κριτήρια. Το κύρος της επίδικης προκήρυξης επιτρεπτώς ελέγχεται παρεμπιπτόντως όχι μόνον ως προς τη νομιμότητα των όρων αυτής αλλά και ως προς οποιαδήποτε άλλη πλημμέλειά της (βλ. ΣτΕ 2245/2023 επτ.) στο πλαίσιο του ελέγχου της προσβαλλόμενης ατομικής πράξης προσλήψεως που ερείδεται επ’ αυτής και μάλιστα αυτεπαγγέλτως, πέραν του ότι, εν προκειμένω, η ως άνω πλημμέλεια προβάλλεται εμμέσως και δη λυσιτελώς με την κρινόμενη αίτηση, δεδομένου ότι αμφισβητείται η νομιμότητα της μοριοδότησης στα υποκριτήρια της κατοχής δεύτερου μεταπτυχιακού τίτλου, της συμμετοχής σε νομοπαρασκευαστική διαδικασία, της ενασχόλησης με ζητήματα πτωχευτικού δικαίου, η οποία άσκησε ουσιώδη επιρροή στην αξιολόγηση και, τελικώς, στην επιλογή των παρεμβαινόντων κατά παράλειψη της αιτούσας. Για τον λόγο αυτό η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία έχει ως έρεισμα την ένδικη βαθμολόγηση, καθίσταται ακυρωτέα. Ως εκ τούτου παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.
12. Επειδή, κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, να ακυρωθεί η …/1.3.2018 απόφαση του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους κατά το μέρος που δεν προσελήφθη η αιτούσα και να απορριφθούν οι παρεμβάσεις.
Δ ι ά τ α ύ τ α
Δέχεται την αίτηση.
Ακυρώνει την …/1.3.2018 απόφαση του Ειδικού Τομεακού Γραμματέα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Γ΄ …/5.3.2018), κατά το μέρος που δεν προσελήφθη η αιτούσα, κατά το αιτιολογικό.
Απορρίπτει τις παρεμβάσεις.
Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.
Επιβάλλει, συμμέτρως, στον καθού Υπουργό και στους παρεμβαίνοντες τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας που ανέρχεται και για τις δύο συνεδριάσεις του Δικαστηρίου σε χίλια τριακόσια ογδόντα (1380) ευρώ.
Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 21 Ιουνίου 2024
Ο Προεδρεύων Σύμβουλος Η Γραμματέας
Δημήτριος Μακρής Στέλλα Μάναλη
και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 10ης Απριλίου 2025.
Ο Προεδρεύων Σύμβουλος Ο Γραμματέας
Δημήτριος Μακρής Αντώνιος Γεωργακόπουλος