ΣτΕ 948-2025 εκπαιδευτικοί ιδωτική εκπαίδευση

Αρχή αξιοκρατίας (άρθρο 103 παρ. 7 Συντ.) – Επαγγελματική ελευθερία (άρθρο 5 παρ. 1 Συντ.) – Αρχή ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 Συντ.) – Εκπαιδευτικοί – Προσμέτρηση μορίων από την Ιδιωτική Εκπαίδευση -.
Δεν επηρεάζεται το έννομο συμφέρον των αιτούντων εκείνων οι οποίοι σύμφωνα με τα προσκομισθέντα από τη Διοίκηση με την έκθεση απόψεων στοιχεία έχουν διορισθεί ως μόνιμοι ή έχουν προσληφθεί ως αναπληρωτές εκπαιδευτικοί βάσει της προσβαλλομένης προκηρύξεως, διότι σε περίπτωση ευδοκιμήσεως της υπό κρίση αιτήσεως, η θέση τους στον οριστικό πίνακα κατατάξεως θα βελτιωθεί. Αντισυνταγματικές οι διατάξεις του ν. 4589/2019 που απαγορεύουν την προσμέτρηση των μορίων της προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών σε ιδιωτικά σχολεία, σε διαγωνιστικές διαδικασίες πρόσληψης εκπαιδευτικών στη Δημόσια Εκπαίδευση. Μόνη η διαφοροποίηση στον τρόπο προσλήψεως των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, δεν αποτελεί επαρκές αιτιολογικό έρεισμα για τη μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας αυτών, δοθέντος ότι πρόκειται για κριτήριο το οποίο δεν συνάπτεται με την ικανότητα των υποψηφίων να ασκήσουν εκπαιδευτικό έργο. Δεκτή η αίτηση ακυρώσεως. Η ρύθμιση παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας οι οποίες διέπουν την απασχόληση στη δημόσια υπηρεσία και υπερακοντίζει τον σκοπό του νόμου που έγκειται στον διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πλέον άξιων και έμπειρων από τους υποψηφίους, ώστε να εκπληρωθεί με τον λυσιτελέστερο τρόπο η εκ του άρθρου 16 παρ. 2 του Συντάγματος κρατική υποχρέωση προς παροχή παιδείας υψηλού επιπέδου. Ακυρώνεται η Προκήρυξη του ΑΣΕΠ 1ΓΕ/2023 κατά το μέρος της αυτό.

ThanasisΣτΕ 948-2025 εκπαιδευτικοί ιδωτική εκπαίδευση
περισσότερα

ΣτΕ 988 – 2024 σύνταξη χήρου

Πρόωρη συνταξιοδότηση λόγω ανήλικων τέκνων – ευνοϊκή ρύθμιση μόνο για γυναίκες και χήρους πατέρες – η ρύθμιση αυτή δεν εφαρμόζεται σε διαζευγμένο πάτερα που έχει την επιμέλεια των ανηλίκων ούτε σε χήρο ο οποίος έκανε δεύτερο γάμο (απώλεια ιδιότητας χήρου) – συνταγματικότητα διατάξεων -δεν υφίστανται ίδιες συνθήκες μεταξύ των δυο κατηγοριών (χήροι και διαζευγμένοι πατέρες) – έννομες συνέπειες

ThanasisΣτΕ 988 – 2024 σύνταξη χήρου
περισσότερα

ΣτΕ 918-2025 αποζημίωση ψυχικής οδύνης

Αγωγή χρηματικής ικανοποίησης λόγω ψυχικής οδύνης (άρ.105-106 ΕισΝΑΚ, 932 εδ. τρίτο ΑΚ) από τον θανατηφόρο τραυματισμό συγγενών των αναιρεσειόντων σε τροχαίο δυστύχημα στον ΒΟΑΚ λόγω παράνομης παράλειψης εγκατάστασης και σύνδεσης στηθαίων ασφαλείας έμπροσθεν τοιχίου ηχοπετασμάτων. Η κατά παράβαση των οικείων διατάξεων [ΥΑ οικ. 93/6/8.1.1988 (Β’ 189), ΔΜΕΟ/ο//612/16.2.2011 (Β΄702)] παράλειψη εγκατάστασης και σύνδεσης στηθαίων ασφαλείας έμπροσθεν εμποδίου (όπως ηχοπετάσματα) δύναται, σύμφωνα και με τα διδάγματα της κοινής πείρας, να θεωρηθεί, καταρχήν, ως πρόσφορη αιτία των συνεπειών ατυχήματος λόγω εκτροπής του οχήματος από το οδόστρωμα και πρόσκρουσης του, κατόπιν αναστροφής, στο εμπόδιο.

ThanasisΣτΕ 918-2025 αποζημίωση ψυχικής οδύνης
περισσότερα

ΣτΕ 911)2025 έννομο συμφέροναιτήσεως ακυρώσεως

Ζήτημα παραδεκτού της αιτήσεως ακυρώσεως (εννόμου συμφέροντος) παρίσταται προεχόντως πράγματι κρίσιμο για την επίλυση της κατ’ έφεση διαφοράς έναντι του τιθεμένου ζητήματος με λόγο εφέσεως κατ’ άρθρο 58 παρ.1 του π.δ. 18/1989, εξετάζεται δε αυτεπαγγέλτως από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

ThanasisΣτΕ 911)2025 έννομο συμφέροναιτήσεως ακυρώσεως
περισσότερα

ΣτΕ 890)2025 φυσικοθεραπευτές Η.Β.

Πιλοτική δίκη. Φυσικοθεραπευτές. Δυνατότητα εφαρμογής της διαδικασίας αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας επί νομοθετικώς ρυθμιζομένων επαγγελμάτων (π.δ. 38/2010). Αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση και έναρξη ισχύος Συμφωνίας για την αποχώρηση (1.2.2020). Τίτλοι σπουδών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων Ηνωμένου Βασιλείου χορηγηθέντες μετά τη λήξη της προβλεπομένης στη Συμφωνία για την αποχώρηση μεταβατικής περιόδου (1.2.2020 – 31.12.2020), για σπουδές που ξεκίνησαν πριν από την αποχώρηση ή πριν από τη λήξη της μεταβατικής περιόδου. Εφαρμογή διαδικασίας αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.

ThanasisΣτΕ 890)2025 φυσικοθεραπευτές Η.Β.
περισσότερα

ΣτΕ 808)2025 παρέμβαση στην πρότυπη δίκη

Σύμφωνη με το Σύνταγμα (άρθρο 20 παρ. 1) και την ΕΣΔΑ (άρθρα 6 και 13) η ρύθμιση του άρθρου 26 του ν. 5119/2024, καθ΄ ο μέρος δεν προβλέπει δυνατότητα παρέμβασης στην πρότυπη δίκη ενώπιον του ΣτΕ όσων είναι διάδικοι σε εκκρεμείς δίκες στις οποίες τίθεται το ίδιο γενικότερου ενδιαφέροντος νομικό ζήτημα. – Επίλυση νομικών ζητημάτων γενικότερου ενδιαφέροντος σχετιζομένων με τη συμπλήρωση του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Εγγράφου Σύμβασης (ΕΕΕΣ).

ThanasisΣτΕ 808)2025 παρέμβαση στην πρότυπη δίκη
περισσότερα

ΣτΕ 607)2025 πρόσκληση συμμετοχής σε συλλογικό όργανο παραπομπή στην 7μελή

Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο, αρμοδιότητας των Υπαλλήλων του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Επιβολή στους προσφεύγοντες, υπαλλήλους του κλάδου ΔΕ Φύλαξης του Καταστήματος Κράτησης Νιγρίτας, την πειθαρχική ποινή της οριστικής παύσης για τα πειθαρχικά παραπτώματα της παράβασης υπαλληλικού καθήκοντος και της αναξιοπρεπούς ή ανάρμοστης ή ανάξιας για υπάλληλο συμπεριφοράς εντός υπηρεσίας. Αντικείμενο της πειθαρχικής δίωξης σε βάρος των προσφευγόντων αποτέλεσε, μεταξύ άλλων, η πράξη της διακεκριμένης περίπτωσης βασανιστηρίων κατά συναυτουργία, τα οποία επέφεραν το θάνατο ατόμου. Κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, για τη νόμιμη σύνθεση συλλογικού οργάνου της διοίκησης δεν αρκεί η παρουσία στη συνεδρίαση των μελών που αποτελούν τη νόμιμη απαρτία, αλλά απαιτείται να εξασφαλίζεται η δυνατότητα συμμετοχής όλων των τακτικών μελών, καθώς και των αναπληρωτών, με την προηγούμενη και έγκαιρη πρόσκλησή τους, η οποία περιλαμβάνει ενημέρωση των μελών για τον τόπο, την ημερομηνία, την ώρα και το αντικείμενο της συνεδρίασης. Η προσβαλλόμενη απόφαση ελήφθη κατά τη συνεδρίαση του Πειθαρχικού Συμβουλίου, το οποίο εξέδωσε την απόφαση με νόμιμη σύνθεση, καθώς τα δύο μέλη του, τακτικό και αναπληρωματικό, τα οποία απουσίαζαν, είχαν νόμιμα προσκληθεί να παραστούν κατά τη συνεδρίασή του με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ενώ στο σώμα της προσβαλλόμενης πειθαρχικής απόφασης, η οποία ως δημόσιο έγγραφο αποτελεί πλήρη απόδειξη για όσα βεβαιώνονται σε αυτήν, ορίζεται ότι τα δύο μέλη, που αν και προσκλήθηκαν νομοτύπως και εμπροθέσμως δεν παρέστησαν, δήλωσαν προφορικώς το κώλυμα παράστασής τους. Ωστόσο, ένεκα της σπουδαιότητας του ζητήματος που αναφέρεται στην υποχρέωση σημείωσης σε ειδικό βιβλίο της πρόσκλησης για συμμετοχή σε συνεδρίαση συλλογικού οργάνου, όταν αυτή γίνεται με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και της υπάρχουσας νομολογίας του Δικαστηρίου, το ΣτΕ έκρινε ότι η υπόθεση πρέπει να παραπεμφθεί στην επταμελή σύνθεση του Τμήματος, για νέα δικάσιμο.

ThanasisΣτΕ 607)2025 πρόσκληση συμμετοχής σε συλλογικό όργανο παραπομπή στην 7μελή
περισσότερα

ΣτΕ 656)2025 ευθύνη εποπτικών αρχών

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Παραπέμπεται στην Ολομέλεια το ζήτημα της ευθείας ή ανάλογης εφαρμογής των άρ. 105-106 ΕισΝΑΚ όσον αφορά την αστική ευθύνη εποπτικών αρχών επί πλημμελούς ασκήσεως εποπτείας, λόγω των αντίθετων γνωμών που διατυπώθηκαν στο Τμήμα, της κυμαινόμενης νομολογίας του ΣτΕ και της αντίθετης νομολογίας του ΑΠ.

ThanasisΣτΕ 656)2025 ευθύνη εποπτικών αρχών
περισσότερα

Ανακοίνωση του Προέδρου του ΣτΕ για την τεκμαρτή φορολόγηση ελεύθερων επαγγελματιών

Ανακοίνωση του Προέδρου του Σ.τ.Ε. σχετικά με το αποτέλεσμα της διάσκεψης επί υποθέσεων οι οποίες συζητήθηκαν στην Ολομέλεια στις 28.3.2025 και αφορούν τον τεκμαρτό τρόπο προσδιορισμού του ετήσιου ελάχιστου καθαρού εισοδήματος των ασκούντων ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα.

ThanasisΑνακοίνωση του Προέδρου του ΣτΕ για την τεκμαρτή φορολόγηση ελεύθερων επαγγελματιών
περισσότερα

ΔΕΑ 636)2025 εκπαιδευτικοί προϋπηρεσία ιδιωτική εκπαίδευση

Εκπαιδευτικοί – Αρχές ισότητας και αξιοκρατίας – Μοριοδότηση προϋπηρεσίας εκπαιδευτικών στην Ιδιωτική Εκπαίδευση

Προκήρυξη ΑΣΕΠ 1ΓΕ/2023 για διορισμό μονίμων εκπαιδευτικών της Α/θμιας Εκπαίδευσης. Αντισυνταγματικότητα διατάξεων του ν. 4589/2019 και της Προκήρυξης που απαγορεύουν την προσμέτρηση, σε διαγωνιστικές διαδικασίες πρόσληψης εκπαιδευτικών στη Δημόσια Εκπαίδευση, των μορίων της προϋπηρεσίας τους σε ιδιωτικά σχολεία. Εφόσον η εκπαιδευτική προϋπηρεσία γενικώς αποτελεί κριτήριο επιλογής που συνάδει με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, λαμβανομένων υπόψη της κατά το Σύνταγμα και το ν. 682/1977 συνάφειας της δημόσιας και ιδιωτικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της ταυτότητας των προσόντων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σ’ αυτές, καθώς και της αναγνώρισης της ιδιωτικής προϋπηρεσίας, σε ειδικές περιπτώσεις, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι αυτή, κατ’ αρχήν, ποιοτικά δεν διαφοροποιείται από την παρασχεθείσα σε δημόσια εκπαιδευτήρια, η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4589/2019, κατά τη διαδικασία σύνταξης των πινάκων κατάταξης, της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με μόνη εξαίρεση τις περιπτώσεις της απόλυσης λόγω κατάργησης της σχολικής μονάδας ή τμήματος ή λόγω καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, κατά την περ.ζ΄ της παρ.4 του άρθρου 61 του ν.4589/2019, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, οι οποίες διέπουν την απασχόληση στη δημόσια υπηρεσία και υπερακοντίζει τον σκοπό του νόμου, που έγκειται στον διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πλέον άξιων και έμπειρων από τους υποψήφιους, ώστε να εκπληρωθεί με τον λυσιτελέστερο τρόπο η εκ του άρθρου 16 παρ.2 του Συντάγματος κρατική υποχρέωση προς παροχή παιδείας υψηλού επιπέδου. Μόνη η διαφοροποίηση στον τρόπο προσλήψεως των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, δεν αποτελεί επαρκές αιτιολογικό έρεισμα της μη αναγνωρίσεως της προϋπηρεσίας αυτών, δοθέντος ότι πρόκειται για κριτήριο το οποίο δεν συνάπτεται με την ικανότητα των υποψηφίων να ασκήσουν εκπαιδευτικό έργο. Δεκτή η αίτηση ακυρώσεως. Ακυρώνεται ο οριστικός αξιολογικός πίνακας της Προκηρύξεως ΑΣΕΠ 1ΓΕ/2023 κατά το μέρος του που παραλείπει τους αιτούντες.

ThanasisΔΕΑ 636)2025 εκπαιδευτικοί προϋπηρεσία ιδιωτική εκπαίδευση
περισσότερα