ΣτΕ Στ΄ 2113 – 2114/2025 – Κατάθεση με ηλεκτρονικά μέσα

Συνδυαστική ερμηνεία των άρ. 19 παρ. 6-8 και 70α π.δ. 18/1989 και 19 παρ. 5 του ν. 4267/2014. Εμπρόθεσμες αιτήσεις αναίρεσης κατατεθείσες με ηλεκτρονικά μέσα μέχρι την 12η νυχτερινή της τελευταίας εργάσιμης ημέρας της σχετικής προθεσμίας. Παραπομπή στην Ολομέλεια.
(από την ιστοσελίδα του Δικαστηρίου)

ThanasisΣτΕ Στ΄ 2113 – 2114/2025 – Κατάθεση με ηλεκτρονικά μέσα
περισσότερα

ΔΕΕ της 20.11.2025 – Αρχή Αναλογικότητας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε ενώπιον του ΔΕΕ προσφυγή κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας, με αίτημα την αναγνώριση της παραβίασης των υποχρεώσεων που υπέχει δυνάμει των άρθρων 2 § 1 και 4 § 6 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958, υπό το πλαίσιο της παράλειψης: (α) να διασφαλίσει ότι τα εθνικά μέτρα μεταφοράς της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958, σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων, στο εθνικό δίκαιο καλύπτουν όλα τα είδη φορέων που έχουν την αρμοδιότητα να ρυθμίζουν και/ή να προτείνουν τη νομοθετική κατοχύρωση των επαγγελμάτων, ήτοι μέτρα επαγγελματικών ενώσεων ή φορέων και πρωτοβουλίες που προέρχονται από εθνικά κοινοβούλια, συμπεριλαμβανομένων των βουλευτικών τροπολογιών και (β) να διασφαλίσει κάποιου είδους συστηματική ή τακτική επανεξέταση, σε βάθος χρόνου, της αναλογικότητας οποιασδήποτε νέας ή τροποποιημένης διάταξης που περιορίζει την πρόσβαση σε νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα ή την άσκησή τους, μετά τη θέσπισή της. Κατά την κρίση του ΔΕΕ, τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διενεργούν αξιολόγηση της αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέων ή την τροποποίηση υφιστάμενων νομοθετικών, κανονιστικών ή διοικητικών διατάξεων για τον περιορισμό της πρόσβασης σε νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα ή της άσκησης των επαγγελμάτων αυτών. Σύμφωνα, δε, με την πάγια νομολογία του Δικαστηρίου, η ύπαρξη παράβασης πρέπει να εκτιμάται σε συνάρτηση με την κατάσταση του κράτους μέλους όπως αυτή είχε κατά τη λήξη της ταχθείσας με την αιτιολογημένη γνώμη προθεσμίας και ότι οι επελθούσες στη συνέχεια μεταβολές δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη από το Δικαστήριο. Η επανεξέταση της αναλογικότητας εθνικού μέτρου που περιορίζει την πρόσβαση σε νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα ή την άσκησή τους δεν θα πρέπει να βασίζεται μόνο στον στόχο αυτού του εθνικού μέτρου τη στιγμή της θέσπισής του, αλλά και στα αποτελέσματά του, τα οποία αξιολογούνται μετά τη θέσπισή του. Η εν λόγω αξιολόγηση της αναλογικότητας θα πρέπει να βασίζεται στις εξελίξεις που έχουν σημειωθεί στον τομέα του νομοθετικώς κατοχυρωμένου επαγγέλματος μετά τη θέσπιση του μέτρου. Το ΔΕΕ κατέληξε στην κρίση ότι η Ελληνική Δημοκρατία παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει του άρθρου 2 § 1 της Οδηγίας, σε συνδυασμό με το άρθρο 4 § 1 αυτής, ενώ, παραλείποντας να διασφαλίσει επανεξέταση, «σε βάθος χρόνου», της αναλογικότητας των νέων ή τροποποιημένων διατάξεων που περιορίζουν την πρόσβαση σε νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα ή την άσκησή τους, μετά τη θέσπιση των εν λόγω διατάξεων, στο πλαίσιο της οποίας να λαμβάνονται δεόντως υπόψη τυχόν εξελίξεις που έχουν προκύψει μετά τη θέσπιση των διατάξεων αυτών, παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει του άρθρου 4 § 6 της Οδηγίας.

ThanasisΔΕΕ της 20.11.2025 – Αρχή Αναλογικότητας
περισσότερα

ΣτΕ 1584/2025 – Εικονικά φορολογικά στοιχεία – Παραγραφή

Λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων – Παραγραφή – Αναδρομική εφαρμογή ελαφρύτερης διοικητικής κύρωσης – Αναίρεση -.
Ευμενέστερη για τον φορολογούμενο νεότερη ρύθμιση για τη λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων για ανύπαρκτη συναλλαγή. Διοικητική παράβαση λήψης εικονικού φορολογικού στοιχείου για ανύπαρκτη συναλλαγή. Με βάση την ενωσιακή αρχή της αναδρομικής εφαρμογής της ελαφρύτερης διοικητικής κύρωσης (και την αντίστοιχη της ΕΣΔΑ) η νεότερη ρύθμιση που προκύπτει από τον συνδυασμό του άρθρου 54 παρ. 1 περ. η΄ και παρ. 2 περ. ε΄ του ν. 4174/2013 και του άρθρου 3 παρ. 4 του ν. 4337/2015, το οποίο κατήργησε το άρθρο 55 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4174/2013 (καθώς και του άρθρου 7 παρ. 6 του ν. 4337/2015, το οποίο κατήργησε το άρθρο 5 του ν. 2523/1997), εφαρμόζεται (από το διοικητικό δικαστήριο κατόπιν παραδεκτής προβολής σχετικού λόγου ένδικης προσφυγής) ratione temporis και για παραβάσεις λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων, όπως οι επίδικες. Βάσιμος αναιρετικός λόγος.

ThanasisΣτΕ 1584/2025 – Εικονικά φορολογικά στοιχεία – Παραγραφή
περισσότερα

ΣτΕ Ολομ. 1920-2025 ιδιωτικά Πανεπιστήμια

Ακαδημαϊκή ελευθερία – Ελευθερία εγκατάστασης – Παροχή υπηρεσιών – Συμφωνία GATS – Ανώτατη εκπαίδευση – Ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων αλλοδαπών πανεπιστημίων – Δίκαιο Ευρωπαϊκής Ένωσης – Συνταγματικότητα ρύθμισης – Αίτηση ακύρωσης. Ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης δεν εξαιρείται της εφαρμογής των θεμελιωδών ελευθεριών του ενωσιακού δικαίου όπως είναι η ελευθερία εγκατάστασης. Οι υπηρεσίες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εμπίπτουν στην ελευθερία εγκατάστασης κατά το παράγωγο ενωσιακό δίκαιο. Οι πάροχοι υπηρεσιών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τρίτων χωρών αντλούν δυνάμει της συμφωνίας GATS δικαίωμα ελεύθερης εγκατάστασης. Κατοχύρωση της ελευθερίας ίδρυσης ιδιωτικών ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης

ThanasisΣτΕ Ολομ. 1920-2025 ιδιωτικά Πανεπιστήμια
περισσότερα

ΣτΕ Ολ. 1941-1942)2025 Απόφοιτοι Καλλιτεχνικών Σχολών

ΣτΕ Ολ. 1941-2/2025: Αντισυνταγματική η παράλειψη του κανονιστικού νομοθέτη να προβλέψει στο π.δ. 85/2022 ειδική κατηγορία, μεταξύ της κατηγορίας ΔΕ και ΤΕ ή ΠΕ, για τους κατόχους τίτλων σπουδών των Ανωτέρων Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης του ν. 1158/1981.

ThanasisΣτΕ Ολ. 1941-1942)2025 Απόφοιτοι Καλλιτεχνικών Σχολών
περισσότερα

Ομιλία του Προέδρου ΣτΕ, κ. Μ. Πικραμένου

Ομιλία του Προέδρου Μ. Πικραμένου σε συνέδριο που διοργανώθηκε στη Βαρσοβία από το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο της Πολωνίας για τα 75 χρόνια της ΕΣΔΑ
The Administrative Judge Faced with Continuous Challenges
-Aspects of the influence of the ECtHR jurisprudence on the Hellenic Council of State
-The role of ACA in view of the great transformations of european societies

ThanasisΟμιλία του Προέδρου ΣτΕ, κ. Μ. Πικραμένου
περισσότερα

ΣτΕ Ολομ. 1616 – 2025 υπαγωγή αυθαιρέτων

Υπαγωγή αυθαιρέτων κατασκευών και χρήσεων επί κοινοχρήστων μερών ακινήτου στο ν. 4178/2013 – Σε περίπτωση έλλειψης κανονισμού οροφοκτησίας, η διάταξη του άρθρου 11 παρ. 1 περ. δ΄ του ανωτέρω νόμου, που προβλέπει την υποβολή αίτησης από συνιδιοκτήτη με βάση την πλειοψηφία των συνιδιοκτητών, δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής, εφόσον διατυπωθούν αντιρρήσεις για την υπαγωγή από άλλους συνιδιοκτήτες. Υπό την έννοια αυτή, η διάταξη δεν αντίκειται στα άρθρα 17 και 24 του Συντάγματος. Απορρίπτει την έφεση.

ThanasisΣτΕ Ολομ. 1616 – 2025 υπαγωγή αυθαιρέτων
περισσότερα

ΔΕΑ 2820-2025

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Τμήμα 14ο Τριμελές

αποτελούμενο από τους Αικατερίνη Σταυρίδου, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, Παναγιώτη Δανιά και Αναστασία-Μαρία Πρωτογήρου (εισηγήτρια), Εφέτες Δ.Δ. και Γραμματέα τον Χρήστο Τσιώλη, δικαστικό υπάλληλο,

συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του, στις 22 Ιανουαρίου 2025 για να δικάσει τη με ημερομηνία κατάθεσης στο Πρωτοδικείο 9 Σεπτεμβρίου 2020 έφεση (Αριθμός Εισαγωγής στο Εφετείο: ΕΦ…/15.09.2020 έφεση,

ThanasisΔΕΑ 2820-2025
περισσότερα

ΟλΣτΕ 869)2025 απενεργοποίηση ΑΦΜ λόγω φοροδιαφυγής

Οι διατάξεις του ν. 4174/2013 που προβλέπουν την αναστολή χρήσης ή την απενεργοποίηση ΑΦΜ λόγω φοροδιαφυγής αντίκεινται στο Σύνταγμα (άρ. 43 παρ. 2 περ. β του Συντάγματος, σε συνδυασμό ερμηνευόμενο με τα άρ. 5 παρ. 1 και 25 παρ. 1 του Συντάγματος).

ThanasisΟλΣτΕ 869)2025 απενεργοποίηση ΑΦΜ λόγω φοροδιαφυγής
περισσότερα

ΣτΕ1514 – 2025 κακοποίηση ζώων

Πρόστιμα για κακοποίηση ζώων συντροφιάς άρ. 21 παρ. 1 περ. 39 ν. 4039/2012-Αμετάκλητη καταδικαστική ποινική απόφαση εκκρεμούσης της διοικητικής δίκης-Ne bis in idem-Προϋποθέσεις-Μη δέσμευση διοικητικού δικαστή προς ακύρωση της διοικητικής κύρωσης όταν η ποινική κύρωση δεν είναι ανάλογη της παράβασης-Εκ του νόμου προσδιορισμός προστίμου 30.000 ευρώ ανά ζώο-Δεν αντίκειται στην αρχή της αναλογικότητας-Απορρίπτει την αναίρεση

ThanasisΣτΕ1514 – 2025 κακοποίηση ζώων
περισσότερα