Ολομ. Ελ.Συν. 26-2025 συνταξιοδότηση επίορκων υπαλλήλων

Παραπομπή ζητήματος συνταγματικότητας στην Ολομέλεια, σύμφωνα με το άρθρο 161 παρ. 1 του ν. 4700/2020. Κατάργηση, με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. 4488/2017, της διάταξης της περίπτωσης β’ του άρθρου 62 του Συνταξιοδοτικού Κώδικα (π.δ.169/2007), με συνέπεια την απόληψη από επίορκο υπάλληλο, παρανομήσαντα σε βάρος του δημοσίου ή ν.π.δ.δ. και αμετακλήτως καταδικασθέντα, σύνταξης του αυτού ύψους με τον ευόρκως υπηρετήσαντα. Η νέα ρύθμιση δεν τελεί σε αντίθεση με τη συνταγματική αρχή της ισότητας (4 παρ. 1 Συντ.) και την απορρέουσα από αυτή αρχή της αξιοκρατίας. Σαφής δικαιοπολιτική επιλογή του νομοθέτη να αποσυνδέσει πλήρως την ποινικά κολάσιμη συμπεριφορά των υπαλλήλων από την οιασδήποτε έκτασης (ολική ή μερική) οριστική απώλεια του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Η ρύθμιση αυτή δεν δύναται να θεωρηθεί ότι εξομοιώνει αυθαίρετα ευόρκως υπηρετήσαντες και επίορκους υπαλλήλους, δοθέντος ότι και ο επίορκος υπάλληλος παρείχε επί μακρόν υπηρεσίες επί τη βάσει νομίμως συσταθείσας δημοσιοϋπαλληλικής σχέσης, διαθέτοντας τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα της θέσης του, έχοντας καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές και έχοντας συμπληρώσει τις χρονικές προϋποθέσεις για τη θεμελίωση δικαιώματος σύνταξης από το Δημόσιο. Η ποινικώς κολάσιμη συμπεριφορά των υπαλλήλων δεν συνιστά πρόσφορο κριτήριο δυνάμενο να δικαιολογήσει, κατά τρόπο συνταγματικώς ανεκτό, την εξαίρεσή τους από το δικαίωμα σύνταξης. Τυχόν αναλογική μείωση του ύψους της σύνταξης αμετακλήτως καταδικασθέντος υπαλλήλου που προέβη σε έκνομες δραστηριότητες κατά την άσκηση των υπηρεσιακών του καθηκόντων, θα συνιστούσε πράξη νομοθέτησης και, επομένως, ανεπίτρεπτη (άρθρο 26 Συντ.) επέμβαση του δικαστή στα έργα της νομοθετικής εξουσίας.
Αντίθετη μειοψηφία: Σε συνέχεια της διαπιστούμενης αντισυνταγματικότητας και ελλείψει ειδικής προς τούτο νομοθετικής ρύθμισης -και μέχρι τη θέσπιση αυτής- στο πλαίσιο της παροχής δικαστικής προστασίας και εφαρμογής των γενικών αρχών της αναλογικότητας και της αναλογικής ισότητας, το Δικαστήριο δύναται να προβεί σε πρωτογενή καθορισμό του ύψους της καταβλητέας σύνταξης.

ThanasisΟλομ. Ελ.Συν. 26-2025 συνταξιοδότηση επίορκων υπαλλήλων
περισσότερα

ΣτΕ 559 – 2025

ΣτΕ Β΄ 559/2025

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Δεκαετής παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου προς επιβολή φόρου ακίνητης περιουσίας – Αρχή της αναλογικότητας

(από την ιστοσελίδα του Δικαστηρίου)

ΣτΕ Β΄ 559/2025

Πρόεδρος: Κ. Κουσούλης, Αντιπρόεδρος

Εισηγητής: Μ. Σταματοπούλου, Σύμβουλος της Επικρατείας

Παραπέμπεται στην 7μ. σύνθεση του Β’ Τμήματος της 4.6.2025 το ζήτημα της συμβατότητας με την αρχή της αναλογικότητας της διάταξης περί δεκαετούς προθεσμίας παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου προς επιβολή φόρου ακίνητης περιουσίας (άρ. 45 παρ. 2 ν. 3842/2010).

ThanasisΣτΕ 559 – 2025
περισσότερα

ΣτΕ 352-2025 Προηγούμενη Ακρόαση

Η μη κλήση του ενδιαφερόμενου σε παροχή εξηγήσεων πριν την επιβολή συμπληρωματικής χρέωσης δασμών προσβάλλει το δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης

ThanasisΣτΕ 352-2025 Προηγούμενη Ακρόαση
περισσότερα

ΕλΣυν. 1092-2024 Συνταξιοδότηση Υπαλλήλου

Συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων – Αρχή της αξίας του ανθρώπου (άρθρο 2 παρ. 1 Συντ.) – Αρχή αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 Συντ.) – Προστασία της περιουσίας (άρθρο 1 ΠΠ της ΕΣΔΑ) – Συνταξιοδοτικό δικαίωμα σε περίπτωση ανάκλησης διορισμού στο Δημόσιο -.

ThanasisΕλΣυν. 1092-2024 Συνταξιοδότηση Υπαλλήλου
περισσότερα

ΣτΕ 90-2025 Δικηγόροι

Δικηγόροι – Αρχή αξιοκρατίας (άρθρο 5 παρ. 1 Συντ.) – Πρόσληψη νομικών συμβούλων από δημόσιους φορείς -.

Δεν δικαιολογείται εξαίρεση του διορισμού των νομικών συμβούλων ή των προϊσταμένων των δικαστικών υπηρεσιών των δημοσίων φορέων από την αρχή της αξιοκρατίας, η οποία εφαρμόζεται γενικά για την κατάληψη κάθε θέσης ευθύνης στη δημόσια διοίκηση. Σε περίπτωση που οι σχετικές διατάξεις δεν καθορίζουν τη διαδικασία πρόσληψης, πρέπει να εφαρμόζεται η εγγύτερη και έχουσα γενική εμβέλεια διάταξη του άρθρου 43 παρ. 2 του Κώδικα Δικηγόρων. Κατά την εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 43 Κώδικα Δικηγόρων η κανονιστική αρμοδιότητα της Διοίκησης συνίσταται στον καθορισμό αποκλειστικώς και μόνο συντελεστών βαρύτητας στα εκ του νόμου προσδιορισθέντα κριτήρια (κύρια και συνεκτιμώμενα) και όχι σε θέσπιση άλλων κριτηρίων με συντελεστή βαρύτητας. Δεκτή η αίτηση ακυρώσεως. Ακυρώνεται η πρόσληψη με σχέση έμμισθης εντολής σε οργανική θέση δικηγόρου.

ThanasisΣτΕ 90-2025 Δικηγόροι
περισσότερα

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ Α.Π. 5/2024

ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΤΕΩΣ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΩΝ ΟΤΑ ΙΔΑΧ – ΠΡΟΣΜΕΤΡΗΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΟΣ ΧΡΟΝΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. Για τη μισθολογική κατάταξη τέως συμβασιούχων (έργου ή ορισμένου χρόνου), οι οποίοι συνδέθηκαν εν τέλει με τους Ο.Τ.Α., αλλά και το Δημόσιο γενικότερα, με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ, κατόπιν δικαστικών αποφάσεων ή δικαστικού συμβιβασμού, δεν προσμετράται και ο διανυθείς χρόνος εκτός υπηρεσίας, δηλαδή μεταξύ των συμβάσεων ή των δικαστικών αποφάσεων, αλλά μόνο ο πραγματικά διανυθείς χρόνος στην υπηρεσία, είτε στα πλαίσια σύμβασης έργου ή εργασίας ορισμένου χρόνου είτε εν τοις πράγμασι, υπό την προϋπόθεση ότι, στη δεύτερη περίπτωση, ο μισθωτός εξακολούθησε να παρέχει τις υπηρεσίες του στους ανωτέρω φορείς, απασχολούμενος κατά το σύνηθες δημοσιοϋπαλληλικό ωράριο, εντός του χώρου της δημόσιας υπηρεσίας και με την άμεση εποπτεία της υπηρεσίας, λαμβάνοντας αμοιβή ανάλογη εκείνης των προσλαμβανομένων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου. Παραπέμπει [6 έως 11, 28 Ν. 4024/2011, 28 παρ. 1 Ν. 4369/2016, 7 παρ.1, 6 παρ.4, 10 παρ. 1, 35 Ν. 4354/2015]

ThanasisΟΛΟΜΕΛΕΙΑ Α.Π. 5/2024
περισσότερα

ΣτΕ Ολ. 335)2025 Αγωγή Αποζημίωσης Φόρος

ΣτΕ Ολ.335/2025

Κατά την έννοια των άρθρων 78, 80 παρ. 2 και 71 παρ. 4 του ΚΔΔ, το δικαστήριο της αγωγής αποζημίωσης – όταν είναι επιτρεπτή η έγερσή της, ήτοι για διεκδίκηση απαίτησης πέραν του ποσού του φόρου, προστίμου κ.λπ. – δεν έχει εξουσία να ελέγχει παρεμπιπτόντως τη νομιμότητα της ζημιογόνου πράξης ή παράλειψης της φορολογικής αρχής κατά της οποίας είτε δεν έχει ασκηθεί προσφυγή ουσίας είτε έχει ασκηθεί, αλλά έχει απορριφθεί, παρά μόνον εφόσον, ασκηθείσης της προσφυγής, εκλείψει το αντικείμενο της επ’ αυτής δίκης συνεπεία ανάκλησης της ζημιογόνου πράξης ή παράλειψης ή λήξης της ισχύος αυτών (μειοψ.).

ThanasisΣτΕ Ολ. 335)2025 Αγωγή Αποζημίωσης Φόρος
περισσότερα

ΣτΕ 223-2025 υποχρεωτική παράλληλη ασφάλιση

(προδικαστικό ερώτημα άρθρου 1 παρ. 2 ν. 3900/10): Δεν αντίκειται στο άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος η επαναφορά στην υποχρεωτική παράλληλη ασφάλιση στον ΟΑΕΕ των ασφαλισμένων πριν την 1.1.1993 στο Ταμείο Νομικών, ΤΣΑΥ και ΤΣΜΕΔΕ (ΕΤΑΑ)

ThanasisΣτΕ 223-2025 υποχρεωτική παράλληλη ασφάλιση
περισσότερα

ΔΠΠ Π33/2025 Αλλαγή φορολογικής κατοικίας

Φορολογική κατοικία, αλλαγή της. Για τη θεμελίωση της φορολογικής εξουσίας ενός κράτους απαιτείται η ύπαρξη επαρκούς συνδετικού στοιχείου του φορολογουμένου με αυτό. Σύμφωνα με το διεθνές φορολογικό δίκαιο, στο κράτος κατοικίας εναπόκειται κατ’ αρχήν να φορολογεί συνολικώς τον υποκείμενο στον φόρο, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που είναι συμφυή με την προσωπική και οικογενειακή του κατάσταση. Μόνον αν, κατά την εθνική νομοθεσία εκάστου συμβαλλόμενου κράτους, το πρόσωπο υπόκειται σε φορολογία σε αυτό και, κατά συνέπεια, θεωρείται κάτοικος αμφοτέρων των συμβαλλομένων κρατών, ανακύπτει ανάγκη διευθέτησης περίπτωσης διπλής κατοικίας και άρσης σύγκρουσης της φορολογικής εξουσίας των εμπλεκόμενων κρατών, με την εφαρμογή των κριτηρίων της μεταξύ τους συναφθείσας σύμβασης αποφυγής διπλής φορολογίας, η οποία, ακολουθώντας, κατά κανόνα, το πρότυπο σύμβασης του Ο.Ο.Σ.Α. (άρθρο 4), προβλέπει, σε τέτοιες περιπτώσεις, ότι το πρόσωπο θεωρείται κάτοικος μόνον του κράτους, στο οποίο διαθέτει, κατά τη διατύπωση του ως άνω προτύπου στις γλώσσες εργασίας του Ο.Ο.Σ.Α. (αγγλική και γαλλική), «permanent home available to him» ή «foyer d’ habitation permanent», μόνιμη, δηλαδή, κατοικία. Στην περίπτωση, εξάλλου, που διαθέτει τέτοια και στα δύο κράτη, η σύμβαση προβλέπει ότι θεωρείται κάτοικος του κράτους, με το οποίο διατηρεί στενότερους προσωπικούς και οικονομικούς δεσμούς (κέντρο ζωτικών συμφερόντων) («closer personal and economic relations-centre of vital interests», «liens personnels et économiques les plus étroits – centre des intérêts vitaux»). Ελλείψει συνδρομής των προϋποθέσεων αυτών, ακολουθούν, περαιτέρω ιεραρχούμενα, άλλα κριτήρια.

ThanasisΔΠΠ Π33/2025 Αλλαγή φορολογικής κατοικίας
περισσότερα

ΣτΕ 2137)2024 επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων

Προδικαστικό ερώτημα Δ.Ε.Θεσ. Αξιώσεις Φορέων Κοιν. Ασφάλισης αρμοδιότητας Υπ. Εργασίας για επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών (άρ.πρώτο παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.6 περ. 2 ν. 4093/2012) Ερμηνεία σύμφωνη με το Σύνταγμα.

ThanasisΣτΕ 2137)2024 επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων
περισσότερα